Biken in Kyrgystan

15-daagse fietstocht vanaf de hoofdstad Bishkek.

Centraal-Azie roept beelden op van Marco Polo’s zijderoute, kamelen, karavanserais en kleurrijke bazaars.

Fabelachtig mooi is onze fietstocht door het Tien-Shan gebergte, de Hemelse Bergen. De natuur is van indrukwekkende schoonheid, de bloemenpracht, het heldere water en de nomaden in hun Yurds die al eeuwenlang in de zomer in dit gebied hun vee laten grazen maken een onuitwisbare indruk.

De tocht wordt begeleid door een locale gids, kok en chauffeur met een 4x4 truck zodat onze bagage, kampeerspullen en voedsel vervoerd worden. Afhankelijk van de groepsgrootte gebruiken we een GAZ-66, Ural 375 of de iconische UAZ Bukhanka.

Wat je nodig hebt is een fiets, een  slaapzak en -matje.

Reisschema:

• Dag1: Je wordt opgehaald op het vliegveld en overnacht in het Alpinist Hotel waar we de fietsen in orde maken.

• Dag2: Een fietsdag  van 35 kilometer  die start bij Oruu- Say ski base op 2000 meter. Deze fun-ride geeft ons de kans het materiaal te testen en is goed voor de acclimatisatie. All downhill!

• Dag 3: In de ochtend doen we inkopen op de markt en rijden door naar Suusamyr op 2025 meter. We fietsen de vallei in tot waar de Karakol en Kekemeren rivieren bij elkaar komen. Hier zetten we voor het eerst ons kamp op.

• Dag 4: Langs de Karakol rivier fietsen we naar de voet van de Karakol pass op 2820 meter. We kamperen op langs de rivier. In dit gebied komt ook de snowleopard voor.

• Dag 5: We gaan de pas over en daarna  door naar de Chara-Archa pas 3061 meter en dalen tot de Djumgal rivier 2800m.

• Dag 6: Na de beklimming van de Tuashu-pas 3229 meter fietsen we rondom het meer van Son-kul. We slapen vandaag in een Yurd en krijgen een inkijkje in het traditionele nomaden-leven.

• Dag 7: Vandaag staat de afdaling van de Tersey Torpok pas op het programma.

• Dag 8: Deze dag komen we weer op de harde weg, deze brengt ons naar de stad Nayrin. Hier overnachten we bij een homestay en kunnen we de basar bezoeken.

• Dag 9: Vandaag een serieuze etappe70 km, door Sari-Kongay kloof en zetten ons kamp op bij de Kara-Kaman rivier. De hoogtes varieren vandaag tussen de 2000 en 2600 meter.

• Dag 10: Jyly-Suu, een hete bron op 40km is vandaag ons fietsdoel. Deze bron is zo warm dat je daarna rustig in een bergbeek kunt gaan liggen.

• Dag 11: Een zware dag, de beklimming van de Tosor pas, 3893 meter. Maar beloning is een spectaculaire afdaling richting Issy- Kul meer met de sneeuw bedekte Bergen in Kazakhstan, de Kungoj-Alatoo Range  die reikt tot 4647 meter op de achtergrond. Aan einde van de 2000m lange afdaling zoeken we aan het strand van het Issy- Kul meer onze eigen camping spot en genieten van het warme water.

• Dag 12: Rustdag op het strand van het Issy –kul meer. Later op de dag rijden we naar het Tamga Guest house.

• Dag 13: Tamga Guest House is een mooie lodge waar je een bezoek kunt brengen aan een sanatorium uit vervlogen tijden. Russische astronauten verbleven hier om na hun ruimtereizen om weer op krachten te komen.

• Dag 14: Terugreis naar Bishkek, dit is 350 kilometer waar we 5 uur over doen. We slapen weer in het Alpinist hotel.

• Dag 15: Ontbijt bij het hotel en ruimte voor last –minute shopping voordat we weer richting airport gaan.

Top:Tosor pas, 3889m. Bottom: Karakol pas, 3452 m.

De prijs van deze reis is 1595 euro bij een deelname van minimal 5 personen.